کد مطلب:314692 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:191

برداشتن کام بچه از فرات
1 - عن الصادق (علیه السلام): «حنكوا أولادكم بماء الفرات، و بتربة الحسین (علیه السلام) فان لم یكن فبماء السماء» [1] امام صادق (علیه السلام) فرمود: كام بچه هایتان را با آب فرات و با تربت حسین (علیه السلام) بردارید اگر نبود با آب آسمان.

2 - عنه عن أبی عبدالله (علیه السلام) انه قال: «ما أظن (ما أخال) أحدا یحنك بماء الفرات الا أحبنا أهل البیت» [2] سلیمان بن هارون از امام صادق (علیه السلام) فرمود: «گمان نمی كنم، (در بعض روایات فرموده: خیال نمی كنم) كام كسی را با آب فرات برداشته باشند، دوست دار ما اهل بیت نباشد.»

3 - عن الحسین بن عثمان عن أبی عبدالله (علیه السلام): «ما أظن أحدا یحنك بماء الفرات الا كان لنا شیعة» [3] حسین بن عثمان از امام صادق (علیه السلام) نقل می كند، فرمود: «گمان نمی كنم كام كسی را با آب فرات برداشته باشند، شیعه ما نشود.».

4 - زمانی كه مولودی متولد شد در همان ساعت به گوش راستش اذان و به گوش چپش اقامه بگو و اگر دسترسی داشته باشید كامش را با آب فرات و گرنه با عسل بردارید. [4] .



[ صفحه 162]



5 - أم میثم گوید: شنیدم: نجمه، مادر امام رضا (علیه السلام) می گفت: وقتی كه رضا به دنیا آمد در پارچه سفیدی پیچیده به امام موسی (علیه السلام) دادم، در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه گفته و آب فرات خواست، و با آن كامش را برداشت» [5] .

6 - امام صادق (علیه السلام): «ما احد یشرب من ماء الفرات. و یحنك به اذا أولد الا احبنا ین الفرات مؤمن» كسی كه از آب فرات بنوشد، و موقع به دنیا آمدن كامش را با آب فرات بردارند (به طور یقین) ما را دوست خواهد داشت؛ چون فرات مؤمن است (خود فرات از آبهائی است كه ولایت ما را پذیرفته است» [6] .

7 - عقبه بن خالد گوید: امام صادق (علیه السلام) فرات را به یاد آورد، فرمود: «فرات از شیعه علی است، و كام كسی با آن برداشته نمی شود مگر اینكه دوستدار ما باشد. [7] .


[1] مكارم الاخلاق: ص 262؛ بحارالانوار: ج 104 ص 123 / 4.

[2] كامل الزيارات: ص 47؛ بحارالانوار: ج 104 ص 14 / 7؛ وسائل: ج 25 ص 267 / 1.

[3] كامل الزيارات ص 47؛ بحارالانوار: ج 104 ص 114.

[4] فقه الرضا: ص 31؛ بحارالانوار: ج 104 ص 216 / 12؛ از رسول اكرم به نقل از الهداية صفحه 70.

[5] عيون أخبار الرضا: ج 1 ص 20؛ بحارالانوار: ج 104 ص 125 / 14.

[6] كامل الزيارات ص 49؛ بحارالانوار: ج 104 ص 114 / 18.

[7] كامل الزيارات ص 49؛ بحارالانوار: ج 104 ص 114 / 18.